Jak nenaletět při koupi bazarového motocyklu od firmy i soukromníka?

Chystáte se na nákup ojetého motocyklu? Dáme vám v následujících větách rady, na co si dát pozor a jak vybírat. Jestli si motocykl kupujete u soukromníka, dovozce nebo u autorizovaného delara, je dle naší zkušenosti, uplně jedno. Kus od kusu jsou všechny nabízené motocykly v pořádku nebo v nepořádku. Dále zaleží na tom, zda si připlatíte za kus s jasným původem, všemi klíči, bez kosmetických vad, s kompletní sadou klíčů, servisní knížkou, nebo některé momenty v klidu oželíte, a vybíráte prostě nejlepší poměr cena/výkon.

Jedině český původ nebo i dovoz? Na tuto otázku vám zkusím odpovědět hlavně z našich dlouholetých zkušeností a obrázek si udělejte sami. Tedy situace na našem trhu se má takto – pokud chcete maximální množnou dohledatelnost histrorie motocyklu, čemu pomáhá například Ministerstvo dopravy ČR svojí aplikací https://www.kontrolatachometru.cz, kde si můžete zkontrolovat všechny stavy odometru (ukazatele ujetých kilometrů) daného vozidla, které byly zaznamenány na stanicích technické kontroly, při pravidelné technické kontrole, evidenční kontrole nebo dovozu ze zahraničí. Po tom, co se interval technické kontroly motocyklu prodloužil v ČR na 4 roky, je samozřejmě těchto záznamů o polovinu méně.

Tím vším narážím na to, že dovezené motocykly mohou mít snadněji upravený stav kilometrů bez možnosti dalšího dohledání stavu v jiných zemích. V tomto vám občas za poplatek pomůže například https://www.cebia.cz, ale pokud chcete prověřit každý stroj, na který vám padne oko, bude vás to něco stát. Stalo se nám také, že 15 let starý motocykl původem z Rakouska neměl v jejich databázi žádný záznam, a jediný údaj byl při dovozu do ČR a následné pravidelné kontroly v posledních čtyřech letech. Pak mohou přijít na řadu papírové záznamy, například servisní knížka. Její kontrola u místních autorizovaných servisů je pro všechny většinou snažší než volat do Belgie a zkoušet vysvětlil, že se jen snažíte ověřit pravost záznamů. Padělání těchto záznamů není uplně běžné, ale mohu bezpečně říci, že v našem objemu motocyklů, se s tím setkáme několikrát do roka.

Dostáváme se k otázce, proč se k nám vozí motocykly z například z celkem vzdálené Francie?

To však zdaleka není to nejhorší, co se může přihodit.

Největší obavy všech motorkářů, plynou z havarovaných motocyklů, respektive způsobu a kvality jejich následné opravy před prodejem. Mohu s klidem na duši říci, že padlých je okolo 70 a více % ze všech provozovaných motocyklů a skútrů. Samozřejmě chápete, že když vám motocykl upadne na bok na místě, za jízdy, nebo havaruje do jiného vozidla či překážky má velice rozdílné následky. Po kvalitní opravě, má i odborník co dělat, aby jakékoli znaky havárie našel, většina dílů je navíc vyměnitelných, a není tomu jako u automobilu, kde můžete snadněji najít stopy oprav a dodatečného lakování karosérie například při použití dalších speciálních pomůcek jako tloušťkoměr laku, nebo kontrolou hlavních bodů možného střetu nahlížením pod kapotu, obšívku, krycí plasty a podobně. Pokud navíc nebyla nehoda zaznamenána pojišťovnou, a byla opravena v soukromé dílně, často ji nepotvrdí svým záznamem ani CEBIA, ani jiné služby. Neexistuje totiž žádný fyzický záznam o nehodě, fotodokumentace, ani rozpočet na opravu likvidátorem, pro zjištění rozměru škody.

Tedy pomáhej vám bystré oko, doposud získané vlastní zkušenosti, nebo případně expert na kontrolu vozidel.